Діти сьогодення – це маленькі допитливі «чомусики», які постійно прагнуть знань, хочуть самостійно набути умінь. Більшість інформації дитина сприймає на слух і від того на скільки правильне мовлення вона буде чути від оточуючих залежить становлення її мовленнєвого статусу. Враховуючи, що ми постійно знаходимось у двомовному російсько-українському оточенні (внаслідок історичних причин, близької спорідненості української та російської мов, місцевих говірок, діалектизмів, суржика) наші діти чують змішану білінгвальну як мову, так і мовлення. А отже, сприймають і запам’ятовують її такою. У такій ситуації слід постійно розмежовувати дитині дві мови. Якщо вам легше говорити на українській мові і вона у вас більш досконала розмовляйте з дитиною лише українською, але якщо хтось із членів вашої родини звик спілкуватися на російській і українською мовою йому спілкуватись важко (перекручені слова на український лад викликають суржик двох мов) краще нехай розмовляє російською. Дитина ж, у такому випадку, буде збагачувати свій словник знанням двох мов і з часом матиме вільні навички спілкування обома мовами у чистому варіанті. Пам’ятайте, що ми з вами найкращий зразок для наших дітей.


ПОРАДИ БАТЬКАМ:

  • завжди звертайте увагу на неправильне мовлення дитини, намагайтесь встановити причину (погане мовленнєве оточення, наявність патології ЛОР органів та багато інших);
  • виявлені на початковому етапі порушення мовлення легко і швидко виправляються;
  • відсутність звуків у мовленні дитини завжди призводить до їх заміни іншими – у легкому випадку, до спотворення вже існуючих і міцному їх укоріненні – у складних випадках;
  • не намагайтесь виправляти спотворені звуки самостійно, якщо ви чуєте їх більше місяця – вони вже закріпились міцно та потребують консультації з логопедом, а далі виправлення;
  • якщо дитина розмовляє незрозуміло і зрозуміти її можете тільки ви (а буває і ви не можете) неодмінно звертайтесь за консультацією;
  • ніколи не лякайте дитину щодо її вимови – це створює страх, невпевненість і в подальшому призводить до неконтактності, недовіри і довгої роботи з логопедом;
  • стимулюйте дитину спілкуватися: під час прогулянки проговорюйте побачене - почутий спів пташок, завивання вітру взимку, плескіт води; розмовляйте з приводу прочитаної казки, побаченої телепередачі, мультфільму, випадку, який небезпечний і трапився нещодавно – пояснюйте усе, що цікавить маленьких і допитливих і скоро, неодмінно, ваша дитина здивує вас своїми можливостями: мислити, фантазувати, знаходити вихід із складного, для її віку, становища, приймати рішення у різних ситуаціях, бути цікавим співрозмовником, уважним слухачем і комунікативно-творчою людиною у подальшому житті, що неодмінно допоможе їй досягти успіхів!

ПОРАДИ БАТЬКАМ ПО РОЗВИТКУ МОВИ ДІТЕЙ:

  • Мова дитини розвивається шляхом наслідування мови людей, що оточують його. Тому малюк повинен чути лише правильну мову в сім'ї. Мова батька і матері, всіх членів сім'ї – це перший зразок, який наслідує дитина. Навіть якщо Ви мовчазні від природи – все рівно говоріть з малюком. Супроводжуйте свої дії словами! Озвучуйте будь-яку ситуацію, але лише якщо Ви бачите, що дитина чує і бачить Вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться малюку в очі. Це особливо важливо, якщо Ваш нащадок надмірно активний і постійно рухається.
  • Завжди підтримуйте прагнення дитини до спілкування, вислуховуйте її уважно, не обривайте. Відповідайте на всі питання спокійно, неквапливо, чітко, виразно, середньої сили голосом, правильно виголошуйте звуки і слова – це допоможе малюку швидше опанувати правильну мову.
  • Поважайте дитину! У ті моменти, коли малюк говорить, вимикайте гучну музику, дайте йому можливість чути себе і Вас.
  • Не наслідуйте неправильної мови дитини, не сюсюкайте з нею.
  • Говоріть простими словами, короткими фразами, дотримуйте паузи між фразами, тоді і діти, наслідуючи Вашу мову, навчаться правильно говорити. Не допускайте у дітей швидкої мови. Некваплива, правильна, чітка мова запобігає дефектам мови.
  • У навчанні і розвитку мови дітей створюйте ігрові ситуації.
  • Читайте малюку хороші вірші, казки, розповіді; перечитуйте їх по декілька разів, діти краще сприймають знайомі тексти.
  • Не перенавантажуйте дитину мовним матеріалом, не давайте дітям молодшого віку заучувати довгі вірші, при виборі книг користуйтеся порадами вихователів (вчителів, логопедів).
  • Дуже важливо, щоб малюк, осягаючи, взнаючи щось нове, мав можливість не лише бачити новий предмет, чіпати його, але і знати його назву. Потрібно чітко і виразно кілька разів назвати цей предмет.
  • Звертайте особливу увагу на розвиток дрібної моторики – точних рухів пальців рук. Моторика тісно пов'язана з розвитком мови. Ліплення, малювання, ігри з дрібними предметами – все це допоможе мові, а в майбутньому і в опануванні письма.
  • Будьте терплячі, поблажливі, обережні.
  • Пам'ятайте: лише Ви і Ваша віра в сили і здібності дитини можуть допомогти їй. Активно радійте успіхам малюка, частіше хваліть його!